maandag 12 januari 2009

Nieuwe Rig


De nieuwe Rig. Het Engelse woord voor camerahouder. Er bestaat volgens mij niet echt een goed Nederlands woord voor.
Omdat ik binnenkort een nieuwe vlieger krijg, die kleiner dan de huidige is, moest de aanhangende fotoapparatuur ook lichter gemaakt worden. Door het gebruik van (alweer) een nieuwe camera, een kleine 9-volt batterij voor de video-zender, kleine servo's etc., kon het gewicht met bijna 700 gram verminderd worden. Het zit nu iets beneden één kilo.
Toen ik vele jaren geleden begon woog het geheel bijna drie kilo, maar sinds het gebruik van digitale camera's is het gewicht flink verminderd. De nieuwe vlieger zal een "Heksebeest" zijn, en wordt speciaal voor mij gemaakt door collega vliegerfotograaf Henk Breedland. (ff Heksebeest Google-en).(Zie ook de link op mijn Blog)
Hiermee kan ik eindelijk alleen op pad. De Sanjo die ik nu gebruik moet altijd met twee personen opgelaten worden.



Om de nu kleine batterij te sparen kan doormiddels van de 40mHz.zender, de videozender op afstand aan-en uit geschakeld worden.



Door het gebruiken van mini-servo's zijn ook weer enkele tientallen grammen bespaard.
Nu nog hopen op veel mooi en helder weer, met een lekker windje.

4 opmerkingen:

Dick zei

Ik hoop ook op veel mooi weer.
Het ziet er allemaal weer heel technisch uit, ik ben benieuwd hoe het in de praktijk zal werken.

Anoniem zei

Dag Gerard.
Wat weer knap van je en technisch ook... Je had al van die mooie Kap- foto's. Misschien worden ze nu nog mooier. In ieder geval beter voor jou om je apparaten te hanteren. Nog eventjes, dan ga ik weer naar Texel op vakantie. Zin aan.... Dag, Alie

Anoniem zei

Héél interessant logje!
Succes met het nieuwe materiaal!

Jo's-D-Eyes zei

hoi Gerard,
wow ontzettend interessant zeg, ik wilde inderdaad weleens weten hoe het allemaal werkt. dat 'grammen' zoveel kunnen uitmaken, GOED dat je nu alleen op pad kunt gaan. tja, zo leer je nog eens wat...

Dank je voor je bezoek ( 1 maand geleden ) ik loop ook wat áchter' met blogbezoeken vanwege hartop. moeder,

sorry voor minder BLOGbezoek, ik heb niet MINDER interesse in je blog. jij doet ook rustig-er- aan zie ik, dus we gaan gelijk op:)

Happy weekend
joannwalraven.blogspot.com

Greetings JoAnn Holland